May 16, 2024

Didik Anak Cara Pengurusan Kewangan Yang Betul Dengan HLB Pocket Connect

Pengurusan Kewangan HLB Pocket Connect
Bukan sesuatu yang mudah untuk mendidik anak berjimat cermat walaupun mereka rajin menabung.

Setiap duit yang disimpan pasti ada benda yang dia nak beli dalam masa terdekat. Kiranya hari ini masuk tabung, minggu depan dah korek tabung.

Nak juga tengok duit tersebut bertahan sampai hujung tahun. Maka, terpaksa ajar dia tentang “money management”.

Menurut Jabatan Insolvensi Malaysia melaporkan data yang mengejutkan bahawa kebankrapan belia – yang melibatkan mereka yang berumur di bawah 35 tahun – merangkumi 25.2% kes kebankrapan dari 2017 hingga 2019 di negara ini.

Ini menunjukkan keperluan mendesak untuk menjadikan celik kewangan dan pendidikan sebagai kemahiran hidup utama untuk diajar kepada semua rakyat Malaysia.

Harap perkara seperti ini tidak berlaku pada mereka kelak, maka kena didik mereka untuk merancang kewangan dari sekarang.

Kini, segalanya lebih mudah dengan adanya Akaun 3 in 1 Junior Saving Hong Leong Bank & kita sebagai ibubapa boleh pantau menggunakan aplikasi HLB Pocket Connect.

HLB Pocket Connect

HLB Pocket Connect adalah platform perbankan interaktif dan diperibadikan yang dibina untuk peribumi digital yang berpengalaman dan menuntut keperibadian hiper, kepuasan masa nyata dan kandungan serta pengalaman yang sangat interaktif.

Tersedia untuk semua pemegang Akaun Junior HLB 3-in-1, ia mempunyai tiga ciri proprietari iaitu Earn, Save, dan Spend, yang membolehkan anak-anak belajar bertanggungjawab pengurusan kewangan di bawah pengawasan ibu bapa mereka, yang dapat membimbing, mengurus dan pantau wang saku dan simpanan anak-anak mereka.

Apa yang anda perlu tahu mengenai Akaun Junior HLB 3-in-1?

  1. Di bawah ciri Earn (Memperolehi), ibu bapa dapat menetapkan tugas atau matlamat dan memberi ganjaran kepada anak-anak mereka dengan wang saku tambahan apabila menyelesaikannya. Ini bukan sahaja mengajar anak-anak tentang nilai kerja keras dan memperoleh wang, tetapi juga memberi mereka rasa pencapaian apabila mereka dapat mencapai tujuan mereka.
  2. Oleh kerana akaun ini dilengkapi dengan Kad Debit Junior yang boleh dimuat semula untuk Spend (Membelanjakan) oleh anak-anak, ibu bapa dapat tenang kerana mengetahui bahawa mereka dapat memantau dan mengawal perbelanjaan wang saku anak-anak mereka. Mereka bukan sahaja dapat menambah wang saku melalui pemindahan lancar dari HLB Connect mereka, mereka juga dapat menetapkan had perbelanjaan, mengawal di mana dan apa yang dapat dibelanjakan oleh anak-anak mereka serta memantau perbelanjaan masa nyata anak-anak mereka.
  3. Ibu bapa juga boleh menyekat atau membekukan Kad Debit Junior dengan serta-merta sekiranya mereka mengesyaki ada terlebih perbelanjaan atau tidak wajar, semuanya dilakukan melalui HLB Connect mereka. Untuk menanamkan tabiat berjimat, HLB Pocket Connect akan segera mempunyai ciri Saving (Menyimpan) yang dapat disesuaikan yang membolehkan kanak-kanak menetapkan matlamat simpanan mereka untuk perkara yang mereka mahukan dan membolehkan mereka mengesan simpanan melalui laporan kemajuan.


Bagaimana cara untuk membuka akaun Junior 3-in-1?

HLB menjadikannya sangat mudah untuk membuka akaun bank. Ibu bapa yang berminat untuk membuka Akaun Junior 3-in-1 boleh melakukannya dengan mudah dengan mengunjungi kedai rasmi Hong Leong Bank di Shopee.

Setelah “membeli” akaun, perwakilan HLB akan menghubungi dan berjumpa dengan pelanggan, membantu proses pembukaan akaun tanpa pelanggan perlu mengunjungi cawangan fizikal. Mudah bukan?

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai HLB Pocket Connect, Anda boleh layari www.hlb.com.my/pocket

Bro Framestone

Travel, Tech, Parenting dan Lifestyle Blogger di Malaysia sejak tahun 2006. 12 tahun berpengalaman sebagai Social Media Consultant. Mempunyai seorang isteri dan 2 orang anak (belum plan nak tambah lagi)

View all posts by Bro Framestone →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *