April 25, 2024

Status Malam Jumaat : Sebenarnya Isteri Seorang Sudah Mencukupi

Memang dalam Islam membenarkan umatnya berpoligami.

Tetapi sebenarnya, seorang isteri sudah mencukupi.

Dan ianya cukup membuktikan anda adalah umat islam dimana anda mengikut syariat agama dengan menolak maksiat dan memilih yang halal.

Berani memikul tanggungjawab, mengeratkan hubungan seislam diantara dua keluarga dan menambahkan umat Islam dengan melahirkan zuriat dari darah daging sendiri.

Bagaimanapun,

Kita digalakkan berpoligami sekiranya mampu, dan seeloknya berpoligami untuk :-

  • Menutup/menjaga aib wanita yang akan dikahwini.
  • Meringankan beban yang dipikul oleh wanita tersebut (janda ada anak, dari keluarga yang menghadapi masalah)
  • Menarik wanita tersebut  jauh dari lembah maksiat
  • Menarik wanita tersebut memeluk agama islam
  • Sekiranya si isteri merasa dizalimi sepanjang tempoh perkahwinannya (maksudnya : nak memanjang dan si isteri tidak mampu memberikan. Poligami bertujuan mengelakkan si suami melakukan maksiat dibelakangnya – untuk kes begini)

Bicara Bro : Tak ramai yang memahami istilah poligami. Asik fikir nak isteri-isterikan anak dara je kan.

Gambar sekadar hiasan.

Bro Framestone

Travel, Tech, Parenting dan Lifestyle Blogger di Malaysia sejak tahun 2006. 12 tahun berpengalaman sebagai Social Media Consultant. Mempunyai seorang isteri dan 2 orang anak (belum plan nak tambah lagi)

View all posts by Bro Framestone →

15 thoughts on “Status Malam Jumaat : Sebenarnya Isteri Seorang Sudah Mencukupi

  1. poligami…erm bagi yang mampu dari segi zahir dan batin bolehlah…bagi yang kurang mampu cukuplah sekadar seorang sahaja isteri….=p takut nanti tak mampu pikul tanggungjawab dan tidak berlaku adil..itu dah zalim kiranya…

  2. betul tu bro. tak rasa yg memahami erti poligami sebenar. kebykkan zie tgk…berpoligami semua berlandaskan nafsu. if pilih isteri 2, 3, 4…nak yg muda bergetah je…ceh

    1. pica cute, 4 org…kikiki, saja usik usik ya bro, poligami, no worries, ada jodoh Allah swt tentukan bukan hanya satu tapi 2, 3, 4, terima saja dgn redha dan penuh tanggung jawab, Allah swt x bagi jangan cari cari, buang masa dan banyak sakitkan hati..huhuhu

  3. Dalam Al Quran ALLAH dah sebut sekiranya tak mampu beristeri lebih ..lebih baik SATU kerana banyak tanggungjawab yg perlu disempurnakan sehingga akan dijawab di Padang Mashyar.

  4. ehammm betul tu bro yang penting kita berkhawin dan ada zuriat untuk teruskan generasi kita , dh ada zuriat tu didik ia kejalan yang betul dan direadai Allah , namun jika dh tersurat berkhawin lebih dari satu bro pun terima seandanya , mungkin ada hikmah .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *