April 26, 2024

Penuhi Kauta

Credit to MutiaraIslam

Sekadar kisah yang diceritakan atas perbualan bro dengan rakan seoffice bro.. Bukan bro yang berniat nak penuhi kauta tau (jika ianya mendatangkan kebaikan kepada dua2 pihak kira alhamdulillah kan)

Kawan bro berniat di hati kalau la nak penuhi kauta biar la mereka dari kalangan

1 – Biar la Cikgu (yang sekarang nie la)
2 – Doktor (kes xnak kalah dengan adik die)
3 – Akuantan (aku malas nak kira duit)
4 – Photographer (bro yang petik-sekadar melawak je)

Tetapi pepaham la kan. Bro merupakan antara insan yang mempunyai tahap imaginasi yang tinggi (lebih kurang ketinggian bro je la) So bro merumuskan hypothesis yang akan berlaku sekiranya:-

Jika kau membelakang isteri-isteri kau…….

Confirm akan ada paparazzi @ mamarazzi.. Dan semestinya dia isteri mu yang ke-4 (dah jimat dah nak upah spy) Confirm banyak gambar aktiviti mu xkisah di mana-mana menenuhi simpanannya.

Jika tercurang…!! Pasti gambar2 tersebut akan dijadikan bukti yang nya.

Dan akhirnya :-

Isteri Ke-2 berkata-kata, “meh akak potong anu abang, biar dah xmengatai dah lepas nie. Ada niat yang tambah lagi ek.. Kauta dah penuh kan”

Isteri pertama pula berkata-kata, “Kalau abang tidak menjaga kewajipan dan taggungjawab kepada kami-kami, saya akan menTaskakan abang. Biar kenal no 1, 2, 3 & 4… Tiada yang ke-5)

Bila isteri ke-3 berkata-kata, “Akak-akak & adik jangan riso, jika abang ceraikan kite semua. Tau la ape yang saya nak wat dengan harta2nya. Nak saya wat audit x? Confirm ade yang abang sembunyikan dari kita

He..23x susah gak jika isteri2 jenis sejiwa dan back up antara satu sama lain kan. Pasti kerjasama dan kekuatan kekeluargaan ada.

Jika kita pergi dulu, rasanya kita tidak perlu risau dengan intitusi kekeluargaan yang kita bina. Tetapi masih adakah madu2 yang menjaga antara satu sama lain setelah si suami pergi dahulu..??

Bro ada membuat entry mengenai poligami yang sebenar2nya dan bukan yang diada-adakan. Sila baca di Poligami: Jangan Pilih Jalan Dosa.

Bro Framestone

Travel, Tech, Parenting dan Lifestyle Blogger di Malaysia sejak tahun 2006. 12 tahun berpengalaman sebagai Social Media Consultant. Mempunyai seorang isteri dan 2 orang anak (belum plan nak tambah lagi)

View all posts by Bro Framestone →

20 thoughts on “Penuhi Kauta

  1. bagus jugak bro kasi idea tu…heheheh…tapi sy tetap..tak suka bab bermadu..tapi kalau dah takdir, kena redha je la…hahaha

    he..23x idea ke..?? cam imaginasi je he…23x if bermadu itu mendatang kebaikan xpe la.. asalkan xmendatangkan kemungkaran….

  2. Bro ape kata u try wat mcm N3 yg u tulis…bro madu manis bg laki tapi not for women..peace

    Nak bro wat yang mne ek he..23x belum wat.. dah ade ufo terbang nnt… xperlu la.. bro rase sorang dah cukup

    setiap yang manis… ade yang pahitnya.. mungkin tidak terase di dunia… tap mungkin di akhirat sana yang kekal abadi.. terseksa 10-20tahun xsama dengan kebahagian abadi di sana. fikir2kan la… kita didunia sementara…xperlu terkejar2

  3. kalau mampu berlaku adil tidak salah bermadu walaupun bermadu itu pahit bgi wanita.

    pahit hanya di dunia… kebahagian hanya di akhirat…. bermadu ini sebenarnye mampu menguji tahap kesabaran & keimanan bagi si isteri.. asalkan emosi tidak terjerumus kepada hasutan syaitan semata2…

  4. seorang isteri boleh meletakkan syarat dalam perkahwinan untuk si suami tidak berkawen lain selagi si isteri mampu menjalankan tanggujawab sebagai seorang isteri dan ibu kepada anak2….

    seperti Khadijah,Rasullullah S.A.W sendiri tidak pernah memadukan beliau begitu juga fatimah yang tidak pernah dimadukan oleh Saidatina Ali…

    http://www.khaizarien.com

  5. Oh.. Doktor tidak sekejam itulah bro.. Dokter baik dn lembut saje seperti FARHANA.. Kah kah kah.. ;p

    Kalau kene pada tmpatnya, betul letaknya, tak salah poligami.. Sekian pndangan ikhlas dariku.. Ngeee. ;)

  6. seorang isteri boleh meletakkan syarat untuk berkahwin supaya tidak dimadukan selagi dirinya mampu melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu…

    seperti Khadijah yang tak pernah dimadukan oleh Rasulullah s.a.w…

    –>>hahaah xde kene mengene…saje bukak topik nie..skang ni ramai sgt yg pasang scandal…

  7. salam..

    wah… bab2 kawen ni memang serahkan aje pada bro frame.. nampaknye beliau lebih arif.. hehehe.. =P

    p/s: kita org jumpe kat mitc.. best2.. hehehe..

    nak join.. tapi nk mengarang2 n nk tunjuk muke sbenar tu yg payah tu.. leh aje join tapi akan melanggar syarat2 yg ditetapkanlah.. hehehe.. (^__^)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *