April 20, 2024

Debaran Keibubapaan


Assalamualaikum wbt & salam 1Malaysia

Entry bro hari nie khas untuk mereka yang terlepas pandang detik seseorang ibubapa mendebarkan dalam kehidupan mereka. Mana tahu akan datang sampai juga turn korang.

Nak tahu x, time bile ibubapa kita merasakan debaran? Bro akan ungkap satu persatu untuk anda (ops jgn anggap bro dah ade pengalaman, cuma menghargai pengorbanan ibubapa)

Debaran Ehem-eham (jangan tanya apa dia)

Tang nie bro xnk ulas sedetail2nya.. Nanti malu la pulak kedua ibubapa anda. Cuma semasa ini, mereka hanya inginkan zuriat yang terbaik untuk meneruskan tradisi genatik kekeluargaan.

Sebelum mereka ehem-ehem, ada di antara mereka bersolat untuk mendapat keberkatan dan dimulakan dengan ayat suci al-quran untuk menjauhi ehem-ehem dorang dari insan ke-3 iaitu syaitan. (ops tapi mungkin tidak pada mereka yang terlanjur)

Debaran Semasa Melahirkan

Ianya merupakan pertarungan hidup mati bagi memberi perluang kepada insan baru untuk hidup mukabumi Allah swt. Dari sini akan gugur segala dosa kecil yang pernah dilakukan seperti daun2 keguguran.

Si bapa pastinya tidak dapat duduk diam dan mungkin akan menemani si ibunya. Seksanya..?? (hanya yang dah rasa je tahu, ops bro xpernah rasa ek)

Debaran Ungkapan Pertamamu

Mereka bukannya inginkan rengekan anda meminta susu mahupun tukar lampin. Tetapi mereka ternanti2kan ungkapan pertama mu, mungkin Ma @ Pa atau mungkin sesuatu yang lain.

Belum ada lagi kes, lahir2 terus bercakap.

Debaran Hari Pertama Persekolahanmu

Ops ada x antara korang, yang merengek2 xnak pergi sekolah dulu?? Kebanyakan hari pertama, ibubapa akan menemani anak2nya sekurang2nya untuk memastikan anak mereka xmembuat hal

Debaran Berkhatan

Yang ini untuk lelaki sahaja..!!! Mahu xberdebar melihat anak mereka tidak keruan, termimpi2 or mengingau yang bukan2. Ada juga yang merengka strategy untuk melarikan diri. Mahu ibubapa xriso, mampus nak mengejar satu kampung.

Debaran Exam

Jangan kata korang sahaja, ibubapa pun berdebar gak. Dok ke hulu ke hilir, mencari air penerang hati (cari soalan bocor ade x??).  Ada yang menjaga makan minum n kesihatan buat anda. Mahu yang terbaik buat anda semata2 mahukan kehidupan & masa depan yang terjamin untuk anak mereka.

Erm.. sudahkah anda memastikan yang terbaik untuk kedua ibubapa anda??

Debaran Masuk U

Sana sini orang bertanya, “Anak mu dapat mana sekarang, berapa A dapat”. Ada ibubapa yang menjaja kejayaan anak mereka, tetapi ada juga yang berselindung semata2 untuk menjaga air muka sendiri. Pernah kah anda sedar??

Menjadikah anda, berkerjaya ke anda di masa akan datang. Ada ibubapa yang beranggapan sesiapa yang masuk U terjamin masa depan mereka (sedangkan yang ramai menganggur dari golongan graduan IPT)

Debaran Bermenantu

Di awalnya, mungkin terpaksa menebalkan muka untuk menapak dan menyuarakan isi hati anak teruna mereka (if teruna la kan) takut ditolak or tidak diberkenangi. (tapi zaman sekarang senang je, kebanyakan mmg masing2 dah kenal kan)

Bagi sebelah si gadis pulak, berdebar2 gak nak menerima pinangan orang. Takut nak melepaskan anak gadis yang mereka tatang seeprti minyak yang penuh kepada orang lain. Ada kes ibubapa tercari2 bila melihat si anak dara (if dara lagi la kan) mereka tak laku2.

Bukan senang nak lepaskan si anak pada orang lain. Kalau boleh xnak berpisah he..23x ala cita PapaDom la pulak.

Debaran Bercucu

Cucu pertama amat dinantikan (so cepat2 la buat cucu untuk dorang-wat yang halal jangan yang haram ek)

Debaran Di saat Menghembus Nafas Terakhir

Erm… Minta dipermudahkan untuk mereka. Di saat ini, bermain di minda mereka,

Adakah cukupkah ilmu agama yang ku berikan untuk anak2 ku,
Masih adakah harta yang ku sediakan untuk mereka,
Adakah mereka boleh hidup tanpa diri ku di dunia ini,
Adakah aku sudah buat yang terbaik untuk mereka,
Adakah diantara mereka yang sudi membekalkan doanya mengiringi ku selepas ini.

Sedekahkan al-fatihah buat mereka yang telah pergi. (tertutama buat arwah bapa si die bro yang telah lama kembali ke sisiNya)

Ebook Panduan Cinta Untuk Lelaki

Tuhan pasti menemukan kita dengan pilihan yang salah sebelum menemukan kita dengan ketentuanNya. Banyakkan berdoa dan beramal, InsyaAllah dipermudahkan olehNya.

Dalam bertawaqal perlu juga berusaha. Jangan terlalu berserah 100% kepadaNya tanpa kita sendiri berusaha. Mungkin dari ebook ini dapat memberi sedikit tip yang mungkin membantu usaha anda mencari pasangan hidup.

Seperti yang pernah bro coretkan di blog bro, wanita seperti persamaan kimia. Ianya mudah berubah mengikut perubahan disekelilingnya dan mungkin juga dari tindak tanduk anda. Kata orang dulu-dulu, masakan pokok bergoyang jika tiada angin.

Setiap aspek dikupas sepenuhnya oleh penulis untuk membantu anda dari segi luaran dan dalaman anda. Diharap isi kandungan ebook ini dapat membantu anda mencari cinta sejati. Jangan anda menjadi hamba cinta dan ingatlah cinta agung hanya untukNya.

Bro Framestone

Travel, Tech, Parenting dan Lifestyle Blogger di Malaysia sejak tahun 2006. 12 tahun berpengalaman sebagai Social Media Consultant. Mempunyai seorang isteri dan 2 orang anak (belum plan nak tambah lagi)

View all posts by Bro Framestone →

14 thoughts on “Debaran Keibubapaan

  1. debaran semasa melahirkan .. huhuhu! must be very paintful which is kita tak dapat merasanya .. tu yang kita kena sayang mak lebih dari ayah .. hahahahaha.. cuma tak dapat kita bayangkan betapa sakitnya ibu2 ni ..

    tue la… sebab tue ramai org ckp..if anak menjadi..sejuk je perut mak yang mengndung…

  2. debaran masuk sekolah–sejak tadika mak just anta je xpernah tunggu pun

    masa exam — cari air penerang hati sendiri..xpernah d tanye ape2 pasal exam

    masuk u– berdebar gak sebb first time jumpe mak ayah sidie n mak memang nk ku belajar jauh2 dri umah

    menerima menantu — memang nampak muke mak gelabah time menetapkan mengkompomkan hari

    yg lelen tu kene tnye mak sendiri la…hehehe

    he..23x anak buangan ke ape nie…xpe2 now dah ade org syg kan huhu

  3. debaran masuk sekolah-sy sgt menyusahkn mak ayh sy di zamn2 sekolah rendah dlu. smpai drjh 3 pn nangis2 lg..TERUK gle bile ingt2..hehe

    debaran time exam-mak ayh sy memang sgt titik beratkn smyg hajat time ni..selalu bg sy minum air smyg hajat sblm g sek ambik exam..hehe

    sgt besar kn pengorbanan diorang, bro?
    tiba2 ada mood insaf dh ni

    he..23x pe kes sampai darjah 3 dok menangis lagi ek.. bro dari tadika (3x tadika tue) dok dtg n balik sorg2…ok je sampai skrg xnagis2 huhuhu ala semua tue pengalaman kan.. mybe pengalaman bro mase kecik membosankan

    selamat suruh minum air smyg hajat..klu suruh minum air smyg cam mne la ek

    insaf ek.. g la call family cakap minta maaf kot2 ade wat dorg terase mase kocik2 dulu ke

  4. hurm…sume org akan merasai pegamalamn nih… dam pagamlamn tu yg mematangkan kite..btl x..

    harap ianya mematangkan kita… semua itu anugerah.. harap kita bertaggjwab ke atasnya kan.. jgn reti wat je..tp jaga hampeh huhuhu

  5. Wah.. Nak sgt merasenya.. Huhu.. Bila fikirkan susah payah dorang membesarkan kita, smoga kita juga mampu jaga mereka nanti seperti mereka membesarkan kita smpi jadi insan yg berjaya seperti skarang.. ;)

    Nk sangt rase ek.. copat2 la kahwin huhuhu… bru leh terase susah payah jd parent huhu… ade yg tertekan.. paling tertekan jika anak2 sume xmenjadi huhuhuhu

  6. debaran itu buleh disamakan dgn rasa gemuruh ke? :D

    gemuruh lain… gemuruh tue leh tarik sampai kepala.. n ade yg leh terpitam2… debaran nie.. just dup dap dup dap je…. kan beza tue he..23x

  7. kagumla…camne yg blum jd ibu bapa ni mampu terang detail debaran keibubapaan~hehe ;p

    btw,moga2 dpt lalui semua debaran2 tu dgn baik!huhuhu ^_~

    he..23x bro seorang yang suak berfikir sesuatu yang berbeza dari pe yg org fikirkan..tue kekdg ade je bnde yg pelik2 bro post dalm blog huhuu

    bro xtau knpe bgun pagi terasa nk wat entry pasal keibubapaan… mybe teringat apa yang pernah mereka lalui n akan lalui… even ibubapa kite berbeza dgn org len..tp masih ade yang sama..betul x he..23x

  8. ahaah conclusion nye jasa parents memang tak ternilai just untuk dapatkan yang terbaik untuk anak-anak mereka:)

    tp xramai anak2 yg tahu nk balas jaga parent dorg… terutama bile mereka tidak berdaya nnt

  9. berdebar nak jadi ibu… tetiba teringat asik terlalak aje kat mak … mau anak plak terlalak kat bakal ibu nih dolu2…huhu… Alhamdulillah… setiap masalah jika ditangani bersama dengan izinnya semua kan menjadi mudah….

    ape yg dilalakkan ek kak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *