17,147,504 total views, 2,893 views today

Remaja Perempuan 12 Tahun Berkahwin Elak Maksiat

Travel, Parenting dan Lifestyle Influencer di Malaysia. 7 tahun berpengalaman sebagai Social Media Consultant. Mempunyai seorang isteri dan 2 orang anak (belum plan nak tambah lagi)

Perkahwinan adalah jalan penyelesaian terakhir bagi mengelak berlaku perkara yang tidak diingini iaitu maksiat.

Ini yang diperkatakan oleh Mohd. Fahmi, 18 suami kepada pengantin perempuan Nur Fazira Saad yang berumur 12 tahun.

Pasangan ini mengambil jalan nekad dan berani untuk berkahwin bagi menguji sejauh mana kesetiaan mereka menghadapi cabaran hidup bersama.

Dia bersyukur bila keluarga isterinya memberi keizinan kepada mereka untuk bernikah. Dia yakin pendapatannya sebanyak RM1,000 sebulan hasil bekerja membantu bapanya menguruskan kebun kelapa sawit cukup untuk menampung kos kehidupan bersama isterinya.

Bicara Bro : Kebanyakan keluarga tidak membenarkan anak mereka untuk berkahwin awal dengan berbagai alasan.

Tetapi membenarkan anak mereka keluar dengan pasangan sehingga lewat malam tanpa bertanya apa alasan mereka balik lewat etc.

Dan ini menyebabkan ramai remaja dan pasangan muda terjerbak dengan maksiat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 thoughts on “Remaja Perempuan 12 Tahun Berkahwin Elak Maksiat

  1. bagus betul parent dorang ni kan… ekeke 😀

    1. Elok macam itu sebenarnya.

      Lagi-lagi bila jumpa lelaki yang bertanggungjawab. Jangan cari lelaki yang kerje bagus, harta banyak tapi tak bertanggungjawab.

  2. Kahwin muda memang elok,kalau dah ada calon apa salahnya,hehe

    1. Masa majlis bro tempoh hari, tiada yang berkenan ke?

    2. hehehe tatau nak pilih yang mana satu aritu

  3. ha. macam ni la bagus. tapi yang tak bagusnya, ada plak suara sumbang yang caci herdik pasangan ni. padahal buat benda baik ni. manusia.

    1. He..23x manusia akhir zaman.. Eh bila turn mu ek…

  4. maszull

    assalamualaikum bro…mmg elok la kalau mereka dah berkahwin…mcm tu lebih baik dr membiarkn mereka melakukan perkara2 yg diingini…

    budak2 skg ini semakin dilarang semakin suka mereka melakukannya…:)

    1. Betul tue… Sebab itu jangan larang bro kahwin lagi.. he..23x

  5. Janji terbaik utk elak buat Maksiat ..

    1. Tapi biasa la, manusia suka buat maksiat. Perasa syaitan tue sedap kot

  6. bila orang tak kahwin lagi sibuk tanya, bila lagi? bila lagi? .. bila kahwin awal mcam ni plak mula lah orang mengata awal sangat laa dan macam2 lagi.. Padahal berkahwin ini banyak kelebihannya.

    1. Betul itu, orang yang dah kahwin je tahu nikmat perkahwinan itu.

      So kalau diri belum kahwin lagi, jangan dok sibuk nak tanya orang lain bila nak kahwin. Baik tanya diri sendiri dulu.

  7. Kalau beranggapan dengan berkahwin boleh mencegah maksiat ia patut disokong. Ada pasangan muda diluar sana suka test market kononnya hendak mencari keserasian ada yang menganggap pasangan mereka sekadar hiburan sahaja.

    1. Ada yang langsung tak berfikir untuk memastikan hubungan cinta mereka berakhir di jinjang pelamin. Tetapi lebih kepada berakhir di atas ranjang.

  8. in shaa Allah..Allah akan menjaga pasangan ini kerana berkahwin secara sah bg mengelak berlakunya maksiat. comel juga si pengantin perempuan.

  9. mudanya… Jika niat mereka tu baik, pasti Allah akan buka pintu rezeki pasangan ini.. InsyaAllah..

  10. ArmyRnw

    Mmg patut pun kalau kwen awal nk elak maksiat .. sy dgn kekasih sy berjanji xkan terlanjur, tp bila ada depan dia, mmg xtahan sgt … huhuhu … hrp2 kmi cepat berkahwin. Amin.

  11. ArmyRnw

    Thanks for the feedback .. 🙂 .. Apa2 pun semoga perkahwinan awal ini dpt mengelakkan perbuatan terkutuk itu .. Pesanan kpd diri sendiri & seluruh umat Islam 😀

  12. jay

    ada niat baik tetapi di halang keluarga dgn berbagai alasan..macamana tu??

Leave a Comment